Messeforum on toiminut itsenäisenä yrityksenä vuodesta 2009 alkaen. Nykyisin olemme yksi johtavista suomalaisista messurakentajista ja messupalveluiden asiantuntijoista, johon luottavat entistä enemmän myös ulkomaiset asiakkaat.
Millainen on ollut kasvutarinamme uraauurtavaksi kansainväliseksi messupalveluiden tuottajaksi, joka tarjoaa asiakkailleen kokonaisvaltaista kumppanuutta inhimillisellä otteella?
Vientimyynnin ammattilainen
Messeforumista ei voi puhua ilman perustajaamme ja omistajaamme Arto Varankia.
Arto on rautainen vientikaupan ammattilainen. Ennen messuliiketoimintaa hän toimi vuosia vientipäällikkönä elektroniikkateollisuudessa Teknoware Oy:ssä. Tuolloin Teknowaresta kasvoi kansainvälinen ajoneuvo- ja turvavalaistusalan markkinajohtaja, joka sai tunnustusta aina Tasavallan presidentin vientipalkintoa myöten.
Teollisuuden palveluksessa Arto kiersi eri puolilla maailmaa tavaten asiakkaita heidän toimipaikoissaan ja alan kansainvälisillä messuilla. Messut, niiden lainalaisuudet ja haasteet tulivat tutuiksi myös näytteilleasettajan ja messuosaston ostajan näkökulmasta.
1990-luvulla vientityö merkitsi jatkuvaa ja haasteellista matkustamista ulkomailla. Digitaalisia etäneuvotteluja tai älylaitteita ei vielä tunnettu ja GPS-navigointikin teki vasta tuloaan. Pienten lasten isänä Arto alkoi kaivata rauhallisempaa ja kotimaahan keskittyvää työrutiinia. Ratkaisu löytyi osakkuudesta Spokesman Oy:ssä, jossa Arto alkoi vetää vientimarkkinointiin ja -konsultointiin keskittyvää Marketing-liiketoimintaa.
Vientikonsultointia ja messupalveluja yrityksille
”Ensin tarjosimme pk-yrityksille konsultointia ja vuokravientipäällikköpalvelua avuksi viennin aloittamiseen ja vientimarkkinoilla menestymiseen. Varsin pian huomasimme, että kansainväliset messut olivat se, missä yritykset tarvitsivat eniten apua. Lopulta keskityimme yritysten messuosastojen ja messuprojektien hoitamiseen”, Arto kertaa.
Alusta lähtien oli selvää, että tavallisesta messurakentamisesta ei tässä liiketoiminnassa ole kyse, vaan jostain paljon laajemmasta. Läpi työelämänsä Arto on vienyt eteenpäin ajatusta empatiasta liiketoiminnan menestystekijänä. Tätä empatiaan ja nöyrään asiakasymmärrykseen perustuvaa ajattelua Arto alkoi toteuttaa myös messubisneksessä.
Tarve kokonaisvaltaisesta messupalvelusta synnytti idean Messeforumin perustamisesta
Vuonna 2009 Arto osti Spokesmanin messuliiketoiminnan itselleen. Artolla oli vahva käytännön kokemus siitä, mitä kaikkea messuille osallistuminen kokonaisuudessaan vaatii. Tämä ymmärrys oli ratkaisevassa asemassa Messeforumin liikeidean rakentumisessa.
Messeforum oli ensimmäisiä messurakentajia, jotka tarjosivat asiakkaalle messuosaston suunnittelun ja rakentamisen lisäksi myös kokonaisuuden projektinhallintaa. Tämä piti sisällään esimerkiksi rahdit, cateringin, messuavustukset, viestinnän ja ennen kaikkea läsnäolon asiakkaan rinnalla läpi messuprojektin.
Kansainvälinen messuosaaja ja yksi Suomen johtavista messurakentajista
Alusta saakka Messeforum on toteuttanut messuosastoja eri puolilla maailmaa. Työn laadun varmistaa asiantunteva tiimi. Kaikilla Messeforumin työntekijöillä on vahva kielitaito, taustaa erilaisista kansainväliseen liiketoimintaan liittyvistä tehtävistä, ja varsin vankka kokemus messuista joko asiakkaan tai messujen tekijän näkökulmasta. Omaa tiimiämme täydentää laaja kumppani- ja päämiesverkosto eri puolilla maailmaa.
Messeforumin voimakas kansainvälistyminen alkoi vuonna 2011, jolloin maailmanlaajuisesti toimiva ja maailman suurin oman messukeskuksen omaava messujärjestäjä Messe Frankfurt valitsi Messeforumin viralliseksi Suomen edustajakseen. Jo tätä ennen Arto oli toiminut pitkään myös NürnbergMessen Suomen edustajana.
Messuedustukset toivat aivan uudenlaisen ulottuvuuden Messeforumin palveluihin. Messurakentamisen lisäksi pystymme auttamaan suomalaisia asiakkaitamme myös itse messuosallistumiseen liittyvissä asioissa eri puolilla maailmaa.
Koko 2010-luku oli Messeforumille voimakasta kasvun aikaa. Vakiinnutimme asemamme ja kansainvälistyimme yhä enemmän myös ulkomaisten messurakentamisen asiakkuuksien suuntaan.
Koronavuosienkin jälkeen olemme vakavarainen ja elinvoimainen yritys, joka on jälleen täydessä työn touhussa messuosastojen ja messuprojektien toteuttamisen parissa. Suuntamme on aina ylöspäin, ja haluamme olla jatkuvasti uudistuva messurakentamisen edelläkävijä, joka tuottaa asiakkailleen aitoa lisäarvoa. Messeforumin kaiken toiminnan tarkoitus on varmistaa asiakkaan messumenestys.
Messuosastot kestävää kehitystä kunnioittaen
Nykyään tärkeimpiin arvoihimme kuuluvat vastuullisuus ja kestävä kehitys.
”Tiedostamme, että maailmassa ei kukaan selviä yksin, ja jokaisen toiminta vaikuttaa koko globaaliin hyvinvointiin. Jotta voisimme itse hyvin, meidän on ajateltava myös muita. Ilmastonmuutos on koko maailmaa koskettava vakava ongelma, jonka ratkaisemiseen tarvitaan kaikkien panosta”, Arto toteaa.
Messeforum tekeekin parhaansa omalla alallaan messurakentajana. Hiilineutraalien messuosastojemme päästöt ovat nolla, ja varmistamme, että hiilineutraalius on aitoa ja virallisten standardien mukaan todennettua. Hiilineutraalin messuosaston myötä haluamme antaa asiakkaillemme lisäarvoa, joka kantaa pitkälle tulevaisuuteen, ja jonka koemme myös itse tärkeäksi.
Lue lisää Messeforumista messurakentamisen edelläkävijänä ja Suomen ensimmäisenä hiilineutraalien messuosastojen toteuttajana.
Katso myös, miten asiakkaamme kuvailevat yhteistyötämme omin sanoin.