Messuvuosi on jälleen päässyt parhaimpaan vauhtiinsa. Maailman suurimpiin kuuluvan messujärjestäjän Messe Frankfurtin sekä saksalaisen NürnbergMessen suomalaiset asiakkaat ovat hyvässä asemassa, sillä he saavat apua messuosallistumiseensa suoraan Suomesta käsin. Kansainvälinen messurakentaja Messeforum toimii myös näiden messutalojen virallisena Suomen edustajana. Kansainvälistyvälle pk-yritykselle on paljon etua siitä, että esimerkiksi maailman suurimpiin messujärjestäjiin kuuluvalla Messe Frankfurtilla on oma edustaja Suomessa.
“Tunnemme monien maiden markkinoita ikään kuin sisältäpäin päämiestemme ja heidän tytäryhtiöidensä kautta. Selvää on, että näytteilleasettajien on myös helpompaa soittaa suomenkieliselle toimijalle ja kysyä apua, kuin suoraan lähestyä suurta messutaloa”, Messeforumin viestintä- ja markkinointijohtaja Virpi Hopeasaari toteaa.
Messe Frankfurt järjestää vuosittain noin 155 ammattimessua, joista 50 järjestetään Saksassa.
Messurakentajana Messeforum on tärkeä linkki, kun suomalainen yritys haluaa kansainvälistyä ja vakiinnuttaa asemansa uusilla markkinoilla.
“Kansainvälistymistään aloittavat yritykset huomaavat nopeasti, että messuilla kannattaa olla mukana, mikäli haluaa sijoittua uusille markkinoille”, Hopeasaari kertoo.
Messeforum osaa sekä edustamiensa messutalojen että oman laajan kansainvälisen kokemuksensa kautta opastaa, missä päin maailmaa ovat yrityksen kansainvälistymisen kannalta tärkeimmät alan kohtaamispaikat.
“Roolimme on auttaa yrityksiä löytämään kansainvälisestä messutarjonnasta juuri heidän tarpeisiinsa parhaiten toimivat messut. Lisäksi virallisena edustajana osaamme myös kertoa kaikesta uudesta, mitä suurilla messujärjestäjillä on tulossa.”
Pitkä kokemus kansainvälisten messujen edustamisesta
Messeforum on vuodesta 2000 lähtien toiminut NürnbergMesse GmbH:n virallisena edustajana ja vuodesta 2011 lähtien Messe Frankfurt Exhibition GmbH:n virallisena edustajana Suomessa. NürnbergMessen messuvalikoimaan kuuluu monien erikoistuneiden alojen tapahtumia sekä Saksassa että ulkomailla, esimerkiksi Sensor+Test, it-sa, Biofach, Powtech, Fachpack ja GaLaBau.
Messe Frankfurt taas on maailman suurimpia messu- ja tapahtumajärjestäjiä, jonka portfolio sisältää maailman suurimpia messubrändejä ja niiden tytärtapahtumia eri puolilla maailmaa, esimerkiksi Light + Building, ISH, Automechanika, Ambiente ja Intersec.
Käytännön apua messuosallistumiseen
Edustajaroolinsa vuoksi Messeforum pystyy auttamaan suomalaisia näytteilleasettajia monissa käytännön tilanteissa niin, että messuosallistumisesta tulee asiakkaille mahdollisimman helppoa. Messeforum osaa neuvoa, keneen kannattaa olla yhteydessä missäkin tilanteessa ja millaista reagointia vaaditaan mihinkin messuilta tulevaan aloitteeseen.
“Eteen tulevia käytännön kysymyksiä etenkin ensimmäistä kertaa mukana olevilla saattaa olla vaikkapa se, miten yrityksen tiedot saa messuluetteloon, tai miten messuille tilataan sähköt ja siivous. Joskus kysytään myös turvallisuuteen liittyvistä asioita, mainosmahdollisuuksista tai tarvitaan apua ilmoittautumiseen liittyvissä yksityiskohdissa”, kuvailee Hopeasaari.
Lisäksi yritykset saattavat joskus pyytää mielipidettä messujärjestäjän osoittamasta messupaikasta. Pitkän kokemuksensa perusteella Messeforum osaa kertoa asiakkaille hallirakenteista ja osastojen sijainneista. Joskus näytteilleasettaja on alkuun ollut tyytymätön saamaansa paikkaan, kunnes Messeforum on pystynyt kertomaan lisää messupaikan erityispiirteistä ja sijainnin eduista.
“Aina tulee kuitenkin muistaa, että meidän tehtävämme messuedustajana on vain auttaa ja ohjata asiakasta asioiden selvittämisessä ja eteenpäin pääsemisessä. Viime kädessä kollegamme paikan päällä Saksassa ovat niitä asiantuntijoita, jotka tekevät päätökset. He tuntevat messuhallit kuin omat taskunsa ja osaavat valita jokaiselle yritykselle sille parhaiten sopivimman osastopaikan.”
Messeforum noudattaa omaa sloganiaan ”The Best Exhibition Service” niin messurakentamisessa kuin myös silloin, kun myynnin kohteena on edustetun messutalon messut. Asiakas saa apua sekä itse messuosallistumiseen liittyen että halutessaan myös messuosaston toteuttamisessa.
“Messurakentamisen liiketoiminta Messeforumissa ei ole sidottu vain päämiestemme tapahtumiin, vaan toteutamme messuosastoja eri organisaatioiden järjestämille messuille kaikkialle maailmaan. Aina olemme kuitenkin erityisen iloisia, jos saamme auttaa suomalaisia asiakkaita päämiestemme messuilla myös messurakentamisessa.”
“Meille tärkeintä on, että asiakas saa mahdollisemman suuren höydyn osallistumisestaan messuille ulkomailla”, Virpi Hopeasaari päättää.
Tutustu messurakentaja Messeforumin toteuttamiin messuosastoihin!