Tapahtumateollisuus on koronakriisin vuoksi suuressa ahdingossa. Erityisesti sen yksi osa-alue eli messut koskettavat seurannaisvaikutuksineen voimakkaasti koko Suomen kansantaloutta. Messurakentaja Messeforum toivoo, että myös suomalaisia yrityksiä hyödyttävät tapahtumat pääsisivät pian käyntiin ja pääsisimme taas toteuttamaan messuosastoja kotimaan myyntiin ja vientiin tähtääville asiakkaillemme.
Messut ovat kansainvälisellä tasolla miljardien bisnes, johon linkittyy lukuisia toimijoita aina messukeskuksista ja niiden infratoimijoista messuosastojen messurakentajiin, tekniikka-, av- ja grafiikkatoimittajiin, catering-yrityksiin ja lukuisiin muihin messualihankkijoihin saakka. Heidän koko toimeentulonsa on tällä hetkellä vaakalaudalla, sillä maaliskuussa messujen järjestäminen loppui kuin seinään koko maailmassa. Yhä edelleen tulee jatkuvasti eteen loppuvuodeksi suunniteltujen messujen peruutuksia, vaikkakin joitain messuja etenkin Saksassa ja Aasiassa jo järjestetään tiukkojen turvallisuus- ja hygieniamääräysten puitteissa.
Messuosasto on ainutlaatuinen myyntiareena
Messut eivät toki ole olemassa vain itseään ja alalla työskenteleviä varten, vaan mukaan tulevia yrityksiä varten. Olipa kyse kuluttajavierailijoille suunnatuista viihde- tai tuotemessuista, tai yksinomaan eri alojen ammattilaisia palvelevista ammattimessuista, messujen tarkoituksena on tarjota yrityksille messuosastoillaan areenat esitellä tuotteitaan ja edistää niiden myyntiä. Messeforumissa tunnemme parhaiten ammattimessujen maailman. Kansainväliset ammattimessut tuottavat huikean lisäarvon kansainvälistä kauppaa tekeville ja tavoitteleville yrityksille. Ne kokoavat yhteen koko oman teollisuudenalan eri puolilta maailmaa ja mahdollistavat kustannustehokkaan vienninedistämisen kerralla suurelle joukolle mahdollisia asiakkaita.
Miten käy kaikkien niiden yritysten, joiden yksi tärkeimmistä viennin edistämisen kanavista sulkeutui täysin maaliskuussa? Kansainvälinen messuteollisuuden liitto UFI (ufi.org) on laskenut, että vuoden 2020 aikana Covid-kriisin seurauksena maailman messubisnes on menettänyt alihankkijaverkostot ja koko paikalliset seurannaisvaikutusketjut mukaan lukien yhteensä 158 miljardin euron liikevaihdon. Mutta vielä enemmän on menettänyt messuja viennin työkalunaan käyttävä teollisuus: 260 miljardin euron arvosta messuille osallistuvien yritysten välisiä kauppasopimuksia on jäänyt solmimatta, kun kohtaamiset messuilla ovat loppuneet. Paljon puhutut ja runsaasti käyttöönkin otetut digitaaliset konseptit eivät ole pystyneet korvaamaan messuosastoilla tapahtuvien aitojen kasvokkaisten kohtaamisten puuttumista.
Me kaikki tiedämme, miten tärkeää vienti on Suomen koko kansantaloudelle. Voimme vain kuvitella, miten paljon suomalaiset vientiyritykset kärsivät, kun samanaikaisesti sekä kysyntä heikentyy että viennin edistämisen kanavat tyrehtyvät. Toivottavasti Suomi jaksaa sinnitellä, ja toivottavasti Suomen päättäjät ymmärtävät vientiteollisuuden ahdingon.
Myöskään messuteollisuuden ahdingon huomioiminen hiukan voimallisemmin ei olisi pahasta. Tapahtumateollisuus ry onkin ansiokkaasti tuonut asiaa päättäjien tietoisuuteen. Tänään tapahtuma-alan ammattilaiset ovat nousseet barrikadeille tapahtuma-alan puolesta. ”Ilman tapahtumia ei tapahdu mitään!”
Me suomalaiset messurakentajat ja muut messualan toimijat, joiden tuote katosi käsistä maaliskuussa, olemme nyt kaikki samassa veneessä: odotamme kärsimättöminä, milloin messut maailmalla jälleen alkavat ja pääsemme tekemään työtämme, eli meidän tapauksessamme toteuttamaan messuosastoja. Teemme sitä intohimolla, sillä haluamme, että Suomen vienti vetää. Sen mukana menestyvät kaikki muutkin suomalaiset.
Messeforumin ammattilaiset ovat valmiina messurakentamisen projekteihin heti, kun tapahtumat Suomessa ja maailmalla saadaan käyntiin.
Voit tutustua nettisivuillamme Messeforumin messurakentamisen referensseihin tai lukea, mitä mieltä asiakkaamme ovat työstämme.